Kulter.#08
Kulter.#08
Opening PROCESS | 8.11.09
Process
The word Process has different meanings. It is a verb when you digest information, it is a noun, referring to what that happens, while you are busy making other plans.
It is also the main difference between men and women. Whereas women are more interested in the process men are more interested in the goal.
Kulter#08 was thus a female version of the format. No fixed artworks, no finalised versions but work in progress and a lot discussion about how that all works. Marcel van der Drift explained his project of animations, based on stories by survivors of the Second World War. These are small anecdotical stories, touching in its simplicity and telling in its context. Marcel was asked for feedback. Should he work with the simplest versions or make the animations more elaborate?
We got answers from a teacher saying it would be suitable for children, we heard video artist Ester Eva Damen express her preference for the most simple versions.
After showing the animations, Marcel took us into a small corner of the gallery to show his original drawings, loosely pinned on the walls. The project is going to be launched on May 5th. We got a sneak preview.
Photographer Auke Vleer showed three photos, selected out of his works for ad agency KesselsKramer and his autonomous work. Vleer posed that the work is not different, just the way it is used, and the way that he gets paid for it ;-). The process in all his work is similar. He shoots his images on the street, on the spot. Vleer selects one image and sends it to the ad agency, and they accept it...
Musician Marg van Eenbergen told a hilarious story of an artist in the world of commercials. Based on the commercials, she showed how she composes music. The briefings, that she gets are often to create something that is similar to eg Bowie, but not quite. So they want the same thing, but without the copyright issue.
As an artist Van Eenbergen came up with original versions, just to find out that she is “the red sock, with which they can sell the grey sock. She’s been 2nd in these competitions so many times, that now some of the songs will now end up on her own album, soon to be released.
Please go and visit also the video installation of Ester Eva Damen, it is a beautiful poetic film about humanity as an object. I know this is puzzling but some things are just difficult to put to words, especially for men like me.
Opening Process @ Kulter.#08 7.11.09
Kulter. #08 | PROCESS
Ester Eva Damen [balans aandacht relatie contrast grondgebied]
Auke Vleer [fotografie toegepast autonoom drieluik proces]
Marcel van der Drift & Marcel Prins [documentaire animatie onderduik verhalen tekeningen]
8.11 -> 17.11 | Opening Sunday 8.11 16:00>19:00
Angela Köhlnein [danseres]
Gram [commercials acoustisch integriteit 30 sec verhaaltjessongs]
Projection documentary Simone de Vries over Erik Kessels
food & drinks
Open Monday, Tuesday, Friday 17:00>18:30, Saturday 14:00>18:00 or call 06 17 404 955
--> persbericht_kulter#process.pdf
*Ester Eva Damen
MINIATUREN - Onderzoek naar de interactie tussen film, dans en muziek in een reeks van korte fragmenten. Choreografie voor twee dansers, ontwikkeld via spelregels, de camera is een derde danser en speelt actief mee.
Onze werkperiode verliep als volgt: Aan een ronde tafel lieten we inspiratie-materiaal rondgaan dat de vorm had van ansichtkaart, krantenknipsel of een korte tekst. Tenslotte was de opdracht een korte, eenvoudige choreografie te noteren waarbij de camera werd benaderd als een derde danser. Zo ontstond een betrokkenheid tussen de disciplines. Omdat het gaat om dans, is tekst voor een 'script' niet de meest aangewezen vorm. We hebben gebruik gemaakt van schetsen, foto's en trefwoorden. Vervolgens realiseerden we op een locatie een korte scène. Er werden steeds nieuwe scènes ontwikkeld, geschoten op Super 8 en DV, vanuit de gedachte dat het materiaal voortdurend in beweging zou blijven.
De muziekfragmenten worden ieder aan een beeldfragment gekoppeld, vertoning van twee of drie beeldfragmenten levert meerstemmige muziek op. Meerdere beelden in één kader worden in een ritmische afwisseling getoond. Zo wordt zichtbaar dat de ene scène langzaam en statisch kan zijn, terwijl er gelijktijdig een ander element op het scherm aanwezig is dat korter is of een sneller ritme heeft. Hierin ligt een parallel met de achtergrondgedachte van de dans: Er worden richtlijnen gegeven voor de intentie, maar zonder strikte voorschriften in de vorm. Als gevolg hiervan is iedere nieuwe take anders en wordt fris uitgevoerd in een nieuw moment. Deze presentatie moet gezien worden als één van de vele mogelijkheden het materiaal aan te bieden. Het laat zien hoe veelzijdig een korte scène kan zijn, als een doos met verschillende elementen die - steeds in een andere volgorde uitgepakt - tot nieuwe composities leidt.
De research voor de Miniaturen is uitgevoerd onder coaching van danseres en choreografe Angela Köhnlein met in beeld de Italiaanse dansers Allessandro Pintus en Alessandra Christiani tegen de achtergrond van de stad Rome. Gebruik is gemaakt van muziekfragmenten van componiste Calliope Tsoupaki en Christina Viola Oorebeek. Met dank aan Stichting la Jetée; het AFK; Barbara Damen; Gon Ariëns. Concept, camera, montage: Ester Eva Damen
* Angela Köhnlein
'Tijdens de dans van Angela Köhnlein lijkt de vorm van het bewegende en
dansende lichaam soms op te gaan in de omgeving om zich er daarna weer
abrupt van af te splitsen. Ook wordt de conventionele esthetiek, het beeld
dat men van dans heeft, niet geheel gewaarborgd en soms expliciet
doorbroken. Hoewel dit choquerend kan zijn, voor wie aan bepaalde
zienswijzen gehecht is, is de intentie van de dans juist van ieder geweld
ontdaan. Het lichaam wordt tijdens de dans van de danser ervaren als in
continue respons op de natuur (bijv. op de zwaartekracht).
Haar dans sluit aan bij sommige principes van de Japanse dansvorm ‘Butoh’ en
bij de achterliggende gedachtens en ervaringen van dans als een medium om de
veranderende sociale omstandigheden van de mens te spiegelen. Te denken valt
hierbij aan rituelen, volksdansen, dans als podiumkunst, dans als helende
kracht voor psychische en fysieke aandoeningen, dans als communale
belevenis, populaire vormen van dans ('uit dansen gaan') en de dans of
bewegingen van babies, kinderen, pubers, adolescenten, volwassenen en
ouderen.'